Pengenalan

Tuesday 2 May 2023

HAK DAN TANGGUNGJAWAB TERHADAP JIRAN YANG DILUPAKAN OLEH MASYARAKARAT MODEN SEKARANG

 



MPU23012 : PENGAJIAN ISLAM

HAK DAN TANGGUNGJAWAB TERHADAP JIRAN YANG DILUPAKAN OLEH MASYARAKARAT MODEN SEKARANG


NAMA PENSYARAH : PN. ALINAWATI BT AB. AZIZ @ KAMARULZAMAN

DISEDIAKAN OLEH :


NURUL SALIHAH BINTI ABDUL LATIF 
(04DPR22F1029)


NUR AINA AMIRAH BINTI ABDUL AZIZ
( 04DPR22F1027)


NUR INTAN AMISHA BINTI MOHD NASIR 
(04DPR22F1021)


ANIS AMALYN BINTI AZHAR 
(04DPR22F1031)


PENGENALAN

Kebelakangan ini amalan hidup berjiran seperti saling bertegur sapa, saling bantu membantu antara satu sama lain dan saling bertukar makanan sudah semakin dilupakan dalam kalangan masyarakat. Perkara ini berlaku disebabkan masyarakat sekarang hanya mengambil tahu hal masing-masing tanpa mengambil berat dan peduli tentang hubungan sesama jiran tetangga. 

Kita sebagai rakyat atau jiran yang prihatin haruslah bersatu dalam usaha untuk memupuk semangat kejiranan dikalangan manusia demi mencapai perpaduan kaum. Bak kata pepatah 'bersatu kita teguh, bercerau kita roboh'. Di samping itu, kita kita juga hendaklah mengemalkan nilai keharmonian dan keamanan supaya dapat dinikmati oleh semua rakyat dan berusaha dalam menyumbangkan tenaga untuk mengukuhkan perpaduan di antara rakyat berbilang kaum di Malaysia.

Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasa Rasulullah S.A.W telah bersabda maksudnya : " Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari Akhirat , maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya

( hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Oleh yang demikian, kajian berkenaan konsep kejiranan dan hak serta tanggungjawab sesama jiran tetangga yang dianjurkan dalam al-Quran dan al-Sunah amat perlu dilakukan. Ini dapat memberi impak dan kesedaran kepada masyarakat berkenaan konsep kejiranan yang sebenar dan apakah rahsia di sebalik anjuran al-Quran dan al-Sunnah untuk berbuat baik sesama jiran tetangga.



1.0 DEFINISI JIRAN

Jiran mencakupi kepada semua orang Muslim dan kafir, orang taat beribadah dan orang fasik, teman atau musuh, orang asing dan pribumi, orang baik dan orang jahat, saudara dan bukan saudara, yang paling berdekatan rumahnya dan yang berjauhan.Jiran adalah mereka yang duduk dalam penempatan yang sama dengan penempatan kita. Islam amat memelihara hak sesama manusia serta memandu manusia mencanai keharmonian dan kebahagiaan di dunia dan akhirat turut memasukkan aspek-aspek penting yang memandu hubungan kejiranan supaya manusia dapat hidup dalam keadaan aman dan selesa serta mendapat kebahagiaan.

Dari segi bahasa atau etimologi, jiran berasal daripada bahasa Arab yang membawa pengertian orang yang tinggal bersebelahan atau tetangga.  Dari segi istilah pula jiran adalah orang-orang yang tinggal bersebelahan dengan rumah, bersebelahan kampung, daerah malahan lebih besar daripada itu iaitu jiran yang bersebelahan dengan negara. Jiran juga bererti ahli-ahli 40 buah rumah setiap penjuru yang mengelilingi rumah individu. Hal ini sebagaimana hadith riwayat Abu Daud, telah bersabda Rasulullah s.a.w iaitu :

 

Maksudnya : “Empat puluh buah rumah tetap sebagai jiran tetangga”.

 

Berdasarkan kepada hadith Rasulullah s.a.w menunjukkan bahawa walaupun jarak daripada rumah seseorang diselangi 40 buah rumah, ia juga dikira sebagai jiran tetangga. Menurut Ali Ibn Talhah daripada Ibnu Abbas, jiran membawa pengertian hubungan kekeluargaan atau pertalian darah. Jiran juga boleh dikatakan sebagai apabila penempatan itu dihuni oleh manusia yang lain yang juga tinggal berhampiran dengan rumah yang dihuni oleh kita.

Para ulama berbeza pendapat dalam menetapkan had lingkungan jiran disebabkan dalil yang wujud terlalu umum berdasarkan perkataan Khalifah Ali radiallahuanhu yang menyebut : " Barangsiapa yang mendengar azan maka dialah jiran" . Bermaksud bahawa sesiapa yang dapat mendengar azan yang sama dalam satu kawasan tanpa pembesar suara maka dialah jiran.

Ada juga yang menetapkan bahawa jiran itu ialah yang berada dalam satu lingkungan yang dapat mendengar iqamah solat, sebahagian lain mengatakan pula jiran ialah mereka yang dapat bersolat berjemaah pada wakru subuh dan Jumaat bersama-sama.

Manakala berdasarkan pendapat yang masyhur dari riwayat Aisyah ra dan para tabien seperti Hasan Al-Basri, Al- Auzaie dan Al-zuhri dan lain-lain ialah dalam lingkungan empat puluh buah rumah dari seluruh sisi penjuru.

Kesimpulannya lingkungan kejiranan kembali kepada penakrifan umum dan adat setempat yang terpakai dalam sesuatu masyarakat kerana setiap kawasan berbeza adat dan budaya. Sekurang-kurang lingkungan dan jumlah bilangan jiran ialah 40 buah rumah dari segenap sisi penjuru dan selebih-lebihnya ialah yang terpakai dan diamalkan oleh masyarakat setempat.

 Oleh itu, hak dan kewajipan sebagai muslim terhadap jiran mestilah mengetahui adab berjiran.  Kita sebagai masyarakat berbilang kaum perlulah menjaga adab berjiran. Ini kerana sekiranya kita menjaga adab berjiran maka kita akan hidup dengan aman dan harmoni. Selain itu, kita sebagai jiran tetangga perlulah bertegur sapa a


  Seperti gambar dia atas menunjukkan sikap yang tidak patut diterapkan oleh setiap jiran. Hal ini dapat menunjukkan seorang jiran itu mempunyai sikap bersangka buruk terhadap jirannya sedangkan dia tidak tahu akan sikap sebenar jirannya itu. Oleh itu, jika kita mahu hidup berjiran secara harmoni kita perlu berbaik sangka dan perlu memulakan dahulu dalam hal-hal kebaikan. Di samping itu, kita perlulah mewujudkan suasana yang harmoni serta hormat menghormati sesama jiran. Ini kerana sekiranya kita tidak menghormati antara satu sama lain ini akan menimbulkan perselisihan faham. Sebagai contoh, kita perlulah bertegur sapa dengan jiran tetangga disekeliling rumah kita untuk mengenali dan mengeratkan hubungan silaturrahim sesama jiran. 


2.0 KATEGORI JIRAN

Islam mengangkat peranan jiran dalam kehidupan bermasyarakat malah sumbangan bakti jiran sangat penting kepada kehidupan manusia.

Firman Allah s.w.t 


 Maksudnya: Sembahlah Allah dan janganlah kamu mensekutukannya dengan sesuatupun dan berbuat baiklah kepada kedua ibubapa, sanak saudara, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran dekat dan jiran jauh. (Surah an-Nisa : 36)

Allah s.w.t menggabungkan antara perintah beribadah kepada-Nya dan perintah berbuat baik pada makhluk-Nya. Oleh sebab itu diperintahkan untuk berbuat baik kepada jiran, baik muslim ataupun kafir, saudara dekat ataupun jauh, bersebelahan ataupun berjauhan. Namun demikian, jiran yang masih ada hubungan saudara, haknya lebih jelas daripada jiran yang bukan saudara, hak jiran yang muslim lebih agung daripada jiran yang kafir dan yang bersebelahan haknya didahulukan daripada jiran yang jauh. 


3.0 PEMBAHAGIAN JIRAN 

Islam membahagikan jiran kepada beberapa bahagian iaitu jiran beragama Islam yang mempunyai pertalian darah, jiran beragama islam yang tidak mempunyai pertalian darah dan jiran bukan islam.

 Dapat disimpulkan bahawa jiran mempunyai tiga tingkat : 

 i. Jiran yang memiliki tiga hak iaitu jiran yang muslim yang dekat. Mereka ini memiliki hak berjiran, hak islam dan hak saudara.
 ii. Jiran yang memiliki dua hak, iaitu jiran yang muslim, iaitu jiran yang memiliki hak berjiran dan hak islam. 
iii. Jiran yang memiliki satu hak, iaitu jiran yang kafir. Mereka memiliki hak berjiran sahaja.

Dalam eri kata lain jiran jauh dan dekat. Ini sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah an-Nissa' ayat 36 iaitu :


Maksudnya : Dan sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun. Dan berbuat-baiklah kepada kedua orang tua, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga dekat dan tetangga jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahaya yang kamu miliki. Sungguh, Allah tidak menyukai orang yang sombong dan membanggakan diri.



4.0 HAK DAN TANGGUNGJAWAB JIRAN YANG PERLU DIPELIHARA

Hak jiran perlu bagi setiap individu untuk pelihara kerana hal ini adalah selari dengan tuntutan agama. Tidak menyakiti jiran dan seringkali memelihara keamanan dengan jiran. Hal ini sebagaimana dalam sabda Rasulullah s.a.w iaitu :

Maksudnya : “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka janganlah dia menyakiti jirannya.”[5]

Daripada hadis yang diriwayatkan oleh Iman al-Ghazali dalam kitab “Arbain Nawawi”. Rasulullah SAW bersabda:


Tahukah kamu apakah hak jiran tetangga?”
            (Al-Ghazali)

1. Jika ia meminta pertolongan daripada kamu, engkau akan menolongnya.
2.  Jika ia minta pinjaman, engkau akan memberikan pinjaman kepadanya.
3.  Jika ia memerlukan sesuatu, engkau akan memberikannya.
4.  Jika ia sakit, engkau akan menziarahinya.
5.  Jika ia meninggal dunia, engkau turut menghantar jenazahnya.
6.  Jika ia mendapat sesuatu kebaikan, engkau ucapkan tahniah kepadanya.
7.  Jika ia tertimpa bahaya, engkau turut sedih bersamanya.
8. Jangan sekali-kali engkau meninggikan rumahmu sehingga menyekat angin untuk sampai kerumahnya kecuali dengan izinnya.
9. Jika engkau beli buah-buahan, berikan sedikit kepadanya.
10. Jika engkau tidak mahu memberikannya maka hendaklah engkau memasukan buah-buahan itu ke dalam rumah secara rahsia supaya tidak kelihatan olehnya.
11. Jangan mengganggu perasaaannya dengan bau masakan kamu, melainkan engkau akan memberikan sedikit daripada makanan itu.


Dalam hidup berjiran, ada beberapa hak jiran yang wajar dipelihara yang mesti kita tunaikan antaranya 
ialah :

 1) Tidak menyakiti jiran dan memelihara keamanan dengan jiran

Menyakiti jiran ialah satu dosa yang besar dan menjadikan seseorang dimurkai oleh Allah swt. Ini berdasarkan sabda baginda rasulullah : “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka janganlah dia menyakiti jirannya” .

(hadith sahih riwayat Bukhari no. 5787 dan Muslim no. 47).

Perbuatan menyakiti jiran ini adalah dilarang baik dengan perbuatan, perkataan dan lisan juga dengan cara dan sikap yang ditunjukkan dan tidaklah menjadi seorang yang benar-benar beriman di sisi Allah bagi mereka yang bermusuhan dengan jirannya.

Daripada Abi Hurairah ra yang berkata telah bertanya kepada nabi salallahualaihiwasalam akan perihal seorang perempuan yang sesungguhnya dia itu berpuasa siang dan mendirikan solat malam tetapi menyakiti jirannya dengan lisannya maka dijawab oleh baginda : “ Tidak ada kebaikan baginya dan dia itu berada di neraka” dan ditanyakan kepada baginda akan perihal seorang perempuan yang lain yang bersolat sekadar yang wajib dan berpuasa ramadhan dan bersedekah tetapi tidak menyakiti jirannya maka dijawab : “Maka dia berada di syurga”.

(hadith sahih riwayat Ahmad no. 9673 dan Ibn Hibban no. 5763 danBukhari dalam Adabul Mufrad no. 119 dan Hakim no, 7304 dengan sahih Isnad dan disepakati oleh Adz-zahabi).

2) Menghormati Jiran dan pengamalan mereka (kehidupan mereka) selama tidak membawa mudharat

Memuliakan jiran termasuk kewajipan dan menghormati mereka ialah perintah dari Allah serta termasuk salah satu tanda keimanan. Sekalipun jiran tersebut bukanlah beragama Islam maka menghormati dan tidak menganggu kehidupan dan pengamalan mereka misalnya ibadah mereka dalam agama mereka seperti yang dilakukan oleh orang-orang Cina dengan meletakkan tokong di luar rumah maka hendaklah dihormati selama tidak membawa bahaya dan mudharat.

Baginda rasulullah bersabda : “ Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan jirannya” atau dalam riwayat yang lain menyebut “ hendaklah berlaku baik kepada jirannya”.

(hadith sahih riwayat Bukhari no.5673 dan Muslim no. 47,48).

Adapun bagi jiran yang beriman dan beragama Islam maka sekiranya jiran itu melakukan maksiat dan dosa serta kehidupannya tidak menuruti syariat Islam maka hendaklah didakwahkan dan berusaha dibimbing dengan nasihat dan teguran.

Sebaik-baik amal makruf dan mencegah mungkar itu ialah di dalam keluarga sendiri dan kemudian kepada jiran yang berdekatan. Menegur dan menasihati jiran dengan kebaikan dan kasih sayang, membimbing mereka kepada syariat Allah dan mencegah mereka dari melakukan maksiat ialah sebaik-baik dakwah dan cara memuliakan mereka.

3) Memberi layanan baik dan kasih sayang serta akhlak yang baik dalam muamalah dengan mereka

Islam mementingkan hubungan mesra dan layanan baik kepada jiran dan ini terlihat dari banyak panduan dari hadith baginda antaranya ialah daripada riwayat Abu Dzar ra yang menyebut telah bersabda rasulullah : “Wahai Aba Zar sekiranya engkau memasak maraq (sejenis makanan berkuah seperti sup) maka banyakkanlah kuahnya dan berikan kepada jiran engkau”.

(hadith sahih riwayat Muslim no. 2625).

Juga daripada riwayat Abdullah ibn Amru ibn As ra yang menyebut bahawa baginda rasulullah pernah menyembelih kambing lalu bersabda : ”Apakah kamu sudah memberikan hadiah sebahagian dari daging tadi kepada jiran kita yang merupakan si yahudi itu ?” diulang sebanyak tiga kali oleh baginda.

(hadith sahih riwayat Abu Daud no. 5152 dan Tirmidzi no. 1943 dengan menghasankannya dan Ahmad no. 6496).

4) Membantu dan menolong mereka apabila dalam kesusahan

Termasuk di antara hak dan kewajipan seseorang terhadap jirannya ialah membantu dan berusaha mengurangkan beban jirannya yang kesusahan sekadar mampunya.

Rasulullah bersabda : “Bukanlah orang yang beriman sekiranya dia kenyang seorang diri sedangkan jiran disebelahnya kelaparan” dan dalam riwayat lain menyebut “ Tidaklah beriman kepadaku orang yang kenyang sedangkan jirannya kelaparan disebelahnya dan dia mengetahui keadaan jirannya itu”

(Hadith sahih riwayat Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 112 dan Baihaqi dalam Sunan Kubra no. 19452 dan Hakim no, 7307 dengan isnad yang sahih dan disepakati oleh Adz-zahabi dan berkata Hafidz Al-Munziri bahawa rijalnya siqah).

Menghormati jiran dan pengamalan mereka selagimana tidak membawa mudharat. Sekalipun jiran tersebut bukanlah beragama Islam maka menghormati dan tidak menganggu kehidupan dan pengamalan mereka misalnya ibadah mereka dalam agama mereka seperti yang dilakukan oleh orang-orang Cina dengan meletakkan tokong di luar rumah maka hendaklah dihormati selagimana tidak membawa bahaya dan mudharat.

Umat Islam yang bertimbang rasa dan menyedari serta memahami hukum-hukum agama, adalah merupakan manusia yang paling baik hubungannya terhadap jiran-jirannya. Mereka akan sentiasa mencurahkan segala bakti demi kebaikan jiran mereka yang merupakan manusia yang paling mereka kasihi. Islam banyak menyeru umatnya agar sentiasa menjaga dan memelihara hubungan dengan jiran. Menyedari betapa tingginya kedudukan jiran di dalam Islam dan peranannya dalam kehidupan kemanusiaan.

Antara hak jiran yang lain yang perlu dipelihara adalah sentiasa memberi layanan baik dan kasih sayang serta akhlak yang baik dalam muamalah dengan mereka. Islam mementingkan hubungan mesra dan layanan baik kepada jiran dan ini terlihat daripada banyak panduan daripada hadith baginda antaranya ialah daripada riwayat Abu Dzar yang menyebut telah bersabda Rasulullah s.a.w iaitu :

Maksudnya : Wahai Abu Dzar sekiranya engkau memasak maraq (sejenis makanan berkuah seperti sup) maka banyakkanlah kuahnya dan berikan kepada jiran engkau.

Berdasarkan dalil-dalil daripada al-Qur’an dan hadith, jelas menunjukkan bahawa Islam seringkali menganjurkan dan menyeru umatnya supaya sentiasa menjaga hubungan dengan jiran tetangga dan memelihara hak-hak jiran disamping menghormati jiran-jiran bukan Islam selagimana tidak merosakkan akidah dan akhlak.

Islam menetapkan bahawa hendaklah jiran itu membantu sekadar mampu dirinya untuk meringankan beban dan tekanan yang dihadapi dari kesusahan oleh jirannya dan demikianlah Islam berusaha memberi pertunjuk sedapat mungkin ke arah mencapai bahagia.

5) Menjaga rahsia dan memelihara kepentingan mereka serta tidak berlaku khianat

Disebalik berusaha melakukan kebaikan kepada jiran dan membantu jiran maka seseorang itu juga harus berusaha mengelakkan dari mencederakan jirannya dan berlaku khianat serta membocorkan rahsia dan keaiban dari jirannya.

Hendaklah seorang yang beriman itu melindungi jirannya dari perkara yang membawa bahaya dan mudharat serta tidak menyerahkan mereka kepada musuhnya. Ini berdasarkan sabda baginda rasulullah yang menyebut : “Tidaklah masuk syurga orang yang tidak mengamankan jirannya dari sesuatu yang boleh membahayakannya” dan dalam riwayat lain “ orang yang tidak menyelamatkan jirannya dari sesuatu yang memudharatkannya” .

(hadith sahih riwayat Bukhari no. 5670 dan Muslim no. 46).

Memelihara jiran dari sesuatu yang bahaya, juga bermaksud tidak menyerahkan mereka kepada musuh dan membelot kepada mereka serta juga tidak membiarkan mereka tanpa amaran apabila adanya bahaya mendekati mereka.

Berlaku khianat kepada jiran boleh terjadi dengan cara membocorkan rahsia jiran yang boleh memalukan mereka, mencederakan maruah atau nyawa mereka dan harta benda mereka. Bahkan pelbagai cara boleh berlaku dan yang paling buruk dan jahat serta keji di sisi Allah ialah mengkhianati jiran dengan melakukan keburukkan kepada ahli keluarga mereka.

Sabda rasulullah : “Sesungguhnya seorang lelaki itu berzina dengan sepuluh orang wanita adalah lebih ringan baginya daripada berzina dengan isteri jirannya” demikian juga apabila ditanya tentang mencuri maka dijawab : “Mencurinya seseorang itu daripada sepuluh buah rumah lebih ringan baginya daripada mencuri dari rumah jirannya” .

(hadith sahih riwayat Ahmad no. 23905 dan Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 103 dan tibrani dan berkata Hafidz Al-Munziri perawinya siqah).


5.0 ADAB-ADAB BERJIRAN 


1. Sentiasa mewujudkan suasana kemesraan melalui usaha kenal-mengenal dan hormat menghormati antara satu sama lain
Antara caranya dengan memulakan salam jika bertemu dengan sesama Muslim atau ucapan penghormatan yang baik jika bertemu dengan bukan Muslim.Sentiasa bertoleransi samada yang melibatkan urusan keagamaan,adat resam, budaya, cara hidup dan lain-lain lagi


2. Tidak menyakiti mereka samada melalui perkataan, perbuatan atau sekadar sangkaan buruk.
Jiran yang jahat dan tidak berakhlak digambarkan sebagai lembaga hitam yang telah dirasuk syaitan sehingga tergamak melakukan kejahatan dan kedurjanaan sehingga menimbulkan ketakutan dan kegerunan kepada insan lain.

Rasul SAW pernah bersabda : “ Demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman.

Sahabat bertanya : “Siapakah (yang tidak beriman itu) ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab : ” Orang yang menyebabkan jirannya tidak merasa aman (selamat dan tenteram) lantaran kejahatannya.” 

Riwayat Bukhari dan Muslim dalam hadis yang lain dinyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Tidak masuk syurga, barangsiapa yang jirannya tidak merasa aman(selamat dan tenteram) lantaran kejahatannya.” (Riwayat Muslim)

3. Sentiasa menuturkan kata-kata yang baik dan menghormati mereka sebagai manusia.

4. Sentiasa mengambil berat dan bersimpati terhadap segala permasalahan yang sedang mereka hadapi 
sama ada yang berkaitan dengan masalah keagamaan, kekeluargaan atau rumah tangga, kejiwaan, kesihatan,pelajaran, , kewangan, makan-minum, dan sebagainya. Sentiasa mempamerkan akhlak yang mulia sesama jiran sehingga akhirnya melahirkan perhubungan kejiranan yang lebih mesra dan lebih akrab.

5. Menyayangi mereka seperti mana kita menyayangi diri kita sendiri. 
Oleh yang demikian kita hendaklah sentiasa berusaha untuk melakukan perkara yang menjadi kesukaan mereka, selagi tidak bertentangan dengan syariat agama dan sama-sama berusaha menghindarkan perkara-perkara yang mereka tidak sukai.

di dalam surah an- Nisa ayat 36, Allah berfirman :


Maksudnya: “Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri.”

Di sini jelas kepentingan jiran yang perlu kita patuhi kerana martabat seorang jiran itu dibacakan sekali di dalam ayat berbuat baik kepada ibu bapa dan ahli keluarga


6.0 TINGKATAN HAK TERHADAP JIRAN 

Jiran mempunyai hak terhadap jirannya yang lain. Ini adalah tuntutan hidup bermasyarakat dan berjiran dalam satu penempatan. Hak jiran terbahagi kepada tiga:  

1) yang paling rendah ialah mencegah diri agar tidak menyakiti,
2) bersabar jika disakiti, sedang yang paling tinggi, 
3) menghormati dan berbuat baik kepadanya.

Allah s.w.t berfirman 


Maksudnya: “Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mukmin dan mukminat tanpa kesalahan yang mereka perbuat maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yag nyata”. 
(Al-Ahzab: 58)




7.0 AYAT AL QURAN & HADITH 

Banyak ayat al-Quran dan Hadis yang menyeru kepada berbuat baik sesama manusia terutama jiran. Berikut disenaraikan ayat al-Quran dan Hadis berkaitan anjuran berbuat baik kepada jiran. Firman Allah s.w.t :


Maksudnya: “Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan jangan kamu mempersekutuNya dengan sesuatu apa jua, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu-bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orangorang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba sahaya yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri”.

An- Nisa’(4):36

 Firman Allah s.w.t :


Maksudnya: “Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat, dan melarang daripada perbuatanperbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman dan pemberontakan. Ia mengajar kamu supaya kamu mengambil peringatan mematuhinya.

 an-Nahl (16) : 90

Firman Allah s.w.t :


Maksudnya: “Sesungguhnya jika orang munafik, orang yang berpenyakit dalam hatinya dan orang yang menyebarkan khabar bohong di Madinah tidak berhenti (dari menyakitimu), nescaya kami perintahkan engkau (untuk memerangi) mereka, kemudian mereka tidak lagi menjadi tetanggamu (dimadinah) melainkan sebentar sahaja”.

                                                                                                                                         al-Ahzab (33) : 60

Sabda Rasulullah s.a.w :

 Maksudnya: “Tidak akan masuk syurga orang yang tetangganya tidak merasa aman dari kejahatannya”. (Hadith Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah s.a.w :


Maksudnya: “Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka dia tidak boleh menyakiti/menyusahkan tetangganya dan siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya, dan siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia berkata baik atau diam sahaja”. 
                                                                                                                            ( Hadith Riwayat Muslim)


Sabda Rasulullah s.a.w: 
 

 Maksudnya: “Demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman (tidak sempurna imannya yang menyelamatkannya dari neraka). Ada sahabat yang bertanya, “Siapakah wahai Rasulullah?” Baginda bersabda, “Iaitu orang dari kejahatannya.” (Muttafaq Alaih, Imam Bukhari, Imam Muslim, dan Imam Ahmad. Imam Ahmad menambahkan, mereka bertanya, “Apakah keburukannya itu wahai Rasul?” Baginda menjawab, “syurruhu ‘kejahatannya). 

(Riwayat Bukhari & Musli

8.0 KEBAIKAN BERBUAT BAIK KEPADA JIRAN 

Di antara hadith-hadith yang menceritakan akan kepentingan berlaku baik kepada jiran adalah:

  • Daripada Abi Syuraih RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُحْسِنْ إِلَى جَارِهِ

Maksudnya: “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berbuat baik kepada jirannya.” [Riwayat Muslim (77)]

 

  • Daripada Abdillah bin ‘Amr RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

خَيْرُ الأَصْحَابِ عِنْدَ اللَّهِ خَيْرُهُمْ لِصَاحِبِهِ، وَخَيْرُ الجِيرَانِ عِنْدَ اللَّهِ خَيْرُهُمْ لِجَارِهِ

Maksudnya: “Sebaik-baik teman di sisi Allah adalah seseorang yang terbaik terhadap temannya. Manakala sebaik-baik jiran di sisi Allah adalah seorang yang paling baik dengan jirannya. [Riwayat al-Tirmizi (1944)][Imam al-Tirmizi menilai hadith ini sebagai hasan gharib]

 

  • Daripada Ibn Umar R.anhuma, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَا زَالَ جِبْرِيلُ يُوصِينِي بِالْجَارِ، حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُ

Maksudnya: “Jibril sentiasa berwasiat kepadaku agar berlaku baik kepada jiran sehingga aku menyangka bahawa jiran itu akan mewarisi hartaku.” [Riwayat al-Bukhari (6015)]

 

Imam al-Nawawi menukilkan kata-kata daripada al-Qadhi ‘Iyadh bahawa makna hadith ini adalah sesiapa yang beriltizam dengan syariat Islam maka wajib ke atasnya untuk memuliakan atau berlaku baik kepada jiran dan tetamunya. Semua ini menunjukkan akan kepentingan hak berjiran serta galakan memeliharanya. Ini kerana, Allah SWT telah berpesan atau mewasiatkan agar berlaku baik kepada mereka melalui firman-Nya di dalam al-Quran dan juga hadith Nabi SAW. [Lihat: al-Minhaj ‘ala Syarh Sahih Muslim, 18/2]

 


9.0 Hukuman Bagi Orang Yang Menyakiti Jirannya

Di sana terdapat hadith yang menceritakan akan akibat dan balasan yang akan diterima bagi orang yang suka menyakiti jirannya:

  • Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ لَا يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَائِقَهُ

Maksudnya: “Tidak akan masuk syurga, orang yang membuat jirannya tidak merasa aman daripada gangguannya.” [Riwayat Muslim (73)]

 

  • Di dalam hadith yang lain pula, juga daripada Abu Hurairah RA berkata:

قَالَ رَجُلٌ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّ فُلَانَةَ يُذْكَرُ مِنْ كَثْرَةِ صَلَاتِهَا، وَصِيَامِهَا، وَصَدَقَتِهَا، غَيْرَ أَنَّهَا تُؤْذِي جِيرَانَهَا بِلِسَانِهَا، قَالَ: هِيَ فِي النَّارِ

Maksudnya: Telah berkata seorang lelaki kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya wanita ini terkenal dengan banyaknya solat, berpuasa dan bersedekah tetapi dia sentiasa menyakiti jirannya dengan lidahnya.” Lalu Nabi SAW bersabda: “Dia akan masuk ke dalam neraka.” [Riwayat Ahmad (9675)][Sanadnya adalah hasan berdasarkan penilaian daripada Syeikh Syu’aib al-Arna’outh] 

Berdasarkan kedua hadith ini, orang yang suka menyakiti jirannya sama ada dengan perbuatannya atau lisannya (ucapannya) maka orang seperti ini akan dicampakkan ke dalam api neraka di akhirat kelak walaupun dia merupakan seorang yang banyak melakukan ibadah.




10.0 KESIMPULAN 

 Hendaklah kita semua yang beriman kepada Allah dan rasul serta hari akhirat mentaati perintah agama dalam memuliakan jiran dan menunaikan hak-hak kejiranan sebaik dan semampu yang dapat diusahakan sebagai memenuhi kewajipan sebagai seorang yang beriman.

لاَ يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا
“ Tidaklah Allah meletakkan tanggungjawab pada seseorang melainkan dengan sekadar kemampuannya” (Al-Baqarah : 286).

Hak kejiranan dan panduan yang diberikan oleh Islam tidak lain ialah untuk mencapai apa yang disebutkan sebagai salah satu daripada kebahagiaan dan keamanan dalam hidup.

Sabda rasulullah salallahualaihiwasalam : “Empat perkara daripada tanda kebahagiaan ialah perempuan yang solehah, tempat tinggal yang lapang dan jiran yang baik serta memiliki kenderaan yang selesa dan empat tanda daripada keburukkan (kesusahan atau derita) ialah memiliki jiran yang jahat, isteri yang tidak baik, serta tempat tinggal yang sempit dan kenderaan yang buruk” .

(hadith sahih riwayat Ibn Hibban dalam sahihnya no. 4032 dan Abu Nuaim dalam Hilyatul Auliya no. 388 Jilid 8 dan isnad hadith ini sahih dengan menepati syarat Syaikhain diriwayatkan juga oleh Ahmad m/s 1445 Jilid 1 dan Hakim no. 2640 dan Bazzar serta Tibrani dengan lafaz yang hampir sama), yang mempunyai anak-anak, jiran dapat menjadi teman dan contoh kepada perkembangan anak-anak dan persekitaran yang terbentuk memberikan kesan kepada masa depan mereka.

Memiliki jiran yang beragama dan Jiran merupakan teman sekehidupan yang berada berhampiran dengan kehidupan kita seharian dan mereka mempengaruhi keselesaan dan persekitaran hidup diri kita dan ahli keluarga. Bagi soleh dapat mempengaruhi kehidupan anak-anak dan memberikan contoh serta persekitaran yang selamat serta selesa kepada ahli keluarga. Juga dengan memenuhi tanggungjawab dan peranan sebagai jiran yang baik merupakan salah satu daripada tanda keimanan dan contoh kebaikan kepada diri sendiri dan keluarga.

Tidaklah bergelar muslim yang baik dan benar apabila seseorang itu memiliki nama terkenal dan berceramah atau melakukan dakwah tabligh ke masjid-masjid dan rumah orang lain sedangkan jirannya sendiri tidak didakwah dan kewajipan kepada ahli keluarga dan jiran yang berhampiran pun tidak dipenuhi.

Islam itu mementingkan hubungan kemanusiaan yang baik dan menghimpunkan di antara keimanan kepada Allah dan hari akhirat dengan kelakuan baik serta akhlak dan budi perkerti mulia terhadap insan dan hamba Allah yang lain.

Marilah kita bersama-sama menjadi jiran yang baik dan berdoa kepada Allah swt seperti sabda baginda : “Ya Allah berikanlah aku perlindungan dari jiran yang jahat di tempat tinggalku” .

RUJUKAN 

  1. http://sekutumbungaros.blogspot.com/
  2. http://konsepkejiranan97.blogspot.com/2017/07/konsep-kejiranan.html
  3. http://fatientierah.blogspot.com/2017/03/hak-hak-jiran.html
  4. http://dee5adis17hakjiranpolisas.blogspot.com/2018/01/konsep-kejiranan-dan-hak-hak-jiran.html






No comments:

Post a Comment